Venedik Bienali Türkiye Pavyonu
Dünya çapında yapılan sanat etkinliklerinin şüphesiz en önemlilerinden biri olan Venedik Bienali 60.Uluslararası Sanat Sergisi 20 Nisan’da ziyarete açıldı ve 24 Kasım 2024 tarihine kadar gezilebiliyor. Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand (MASP) Sanat Direktörü Adriano Pedrosa’nın küratörlüğünü üstlendiği bienalde Türkiye pavyonu Gülsün Karamustafa’nın enstalasyonuna ev sahipliği yapıyor. Oyuk ve Kırık Dökük: Bir Dünya Hali isimli mekana özgü yerleştirme heykeli andıran yapılara film ve ses kompozisyonunun eşlik etmesinden oluşuyor. Pavyona girildiğinde üç adet Murano camından yapılmış avize ziyaretçiyi karşılıyor. Bu üç avize İslam, Hristiyanlık ve Yahudilik olmak üzere üç dini temsil ediyor, etraflarına sarılı olan dikenli tellerle ise sanatçı, dinler arasında yıllar boyu yaşanmış olan gerilim ve çekişmeleri sembolize ediyor. Entalasyonun diğer bir parçası olan plastik sütunlar ancak etrafındaki desteklerle ayakta durabilirken, geleneksel olarak zaferi ve dayanıklılığı simgeleyen sütun kavramı ile zıtlık oluşturuyor. Boşluk ve kırıklık duygularını ön plana çıkaran eserde bir diğer detay ise kırık Murano camı parçaları ile dolu vagonlar.
“Gülsün Karamustafa ise Türkiye Pavyonu’nda yer alan eseriyle ilgili olarak şunları söyledi: ‘Bugün Sale d’Armi’de yerini almış olan projemin ilk düşünceleri yıkımlar, acılar, kayıplar ve insan ilişkilerindeki kof değerler arasında derinden hissettiğim boşluk, oyukluk ve kırıklık duygusunu mekânda var etmek arzusundan kaynaklandı. İşin temelindeki unsurlar, üç semavi dini temsil eden avizeler, kendi başına ayakta duramayan sütun kalıpları, bunları destekleyen demir strüktür ve son olarak raylar üzerindeki konteynerler İstanbul, Venedik ve Çin’in Zengzhou kentinden bir araya geldiler. Neredeyse sekiz aydır tarihi ticaret yolları üzerinde iz sürdüğümüzü gördüm böylece.'” (IKSV, 2024)
Cevapla
Want to join the discussion?Feel free to contribute!